وَلِلَّـهِ جُنُود

طوفان که آمد،ناخدا زمزمه کرد: هُوَ الَّذِی... پس تا ساحل ذکرمان همین است؛

وَلِلَّـهِ جُنُود

طوفان که آمد،ناخدا زمزمه کرد: هُوَ الَّذِی... پس تا ساحل ذکرمان همین است؛

مصطفی عیوضی- دانشجوی مهندسی برق دانشگاه تهران/ فعال در بسیج دانشجویی و حوزه رسانه
«تلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلا فَساداً وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ»

 

گروه فرهنگی رجانیوز-مصطفی عیوضی: با آغاز دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهارم خرداد ماه و پس از تایید اعتبار نامه نمایندگان و انتخاب هیئت رئیسه، روال قانونی برآنست که نمایندگان اولویت خود را برای کاندیداتوری در کمیسیون های تخصصی  اعلام کرده و پس از بررسی در شعب مشخص بر اساس تخصص و سوابق در کمیسیون ها توزیع میشوند.


با این حال مقایسه آمار ثبت نامی کمیسیون های مختلف، نتیجه ای جز این برجای نمیگذارد که وقتی کمیسیون تخصصی حوزه فرهنگ  مجلس شورای اسلامی (کمیسیون فرهنگی) تنها 4 داوطلب را به خود اختصاص داده است، آنوقت دغدغه ی برخی  مدعیان حوزه فرهنگ، چیزی جز بلوف فرهنگی نبوده و نیست!


 هر کمیسیون تخصصی می‌تواند بین 19 الی 23 نفر عضو داشته باشد که با نگاهی به آمار متقاضیان میتوان به خوبی فهمید که هرکدام از نمایندگان طبق سوابق و تخصصشان اقدام کرده اند یا نه؟!  تا جایی که کمیسیون های جذابی! چون امنیت ملی و سیاست خارجی 38 متقاضی دارد.


با فرهنگ ژست های قشنگ می گیرند


نصرالله پژمان‌فر، احمد سالک کاشانی، جمشید جعفرپور و  احمد مازنی نام چهار نماینده‌‌ای است که برای عضویت در کمیسیون فرهنگی ثبت نام کرده اند. احمد سالک رئیس سابق این کمیسیون در مجلس قبل و پژمانفر و جعفرپور هر سه اصولگرا و از اعضای سابق کمیسیون فرهنگی دوره نهم هستند اما از فراکسیون امید و جمع اصلاح طلبان تنها احمد مازنی نماینده مردم تهران،ری،اسلامشهر و شمیرانات کاندیدا شده است.آمار ثبت نام کمیسیون ها نشانگر آن است که در مجلسی با 290 عضو، تنها 4 نفر اولویت اصلی شان با کمیسیون فرهنگی است که این اتفاق پرده از نتیجه گیری تاسف برانگیزی برمی‌دارد.

 

 

این در حالی است که چهره های مدعی فرهنگ در لیست امید ترجیح داده اند که تنها به ژست فرهنگی اکتفا کرده و بی توجه به سوابق بعضاً فرهنگی خود در این دوره ی مجلس فرهنگ اولویت اولشان نباشد. در این میان محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین علی مطهری از اعضای سابق کمیسیون فرهنگی در دوره قبلی، تقاضای عضویت در کمیسیون آموزش را داشته اند.

 

اگر چه در میان اعضای لیست امید چهره های دیگری هم چون محمد علی وکیلی،مصطفی کواکبیان و الیاس حضرتی، مدیران مسئول سه روزنامه ابتکار،مردم سالاری و اعتماد که بازو های رسانه ای و فرهنگی اصلاح طلبان به شمار می روند نیز به چشم می خورد. که البته این ها نیز ظاهراً اولویت های مهم تری جز فرهنگ دارند که ترجیح شان بر این بوده در این دوره به آن ها رسیدگی کنند.


اگرچه ممکن است با سیل انتقاد ها به برخی مدعیان، شاهد تغییر اولویت نمایشی و اقبال چهره ها به کمیسیون فرهنگی باشیم اما این استقبال اولیه پیام روشنی از عدم تعهد عمومی به حوزه فرهنگ در مجلس دهم  و علی الخصوص در میان چهره های به اصطلاح فرهنگی آن دارد.

 

بی تفاوتی هنرمندان به رفتار اعضای لیست امید

 

1.علی رغم آنکه برخی هنرمندان سیاهی لشکر جبهه اصلاح طلبی و لیست امید در انتخابات اخیر مجلس شدند اما این عدم استقبال اصلاح طلبان برای حضور در کمیسیون فرهنگی (جز یک نفر) اولا نشانگر سوء استفاده از هنرمندان جهت مقاصد تبلیغاتی بوده و ثانیا از ناهمانگی آشکار اعضای فراکسیون امید پرده برمیدارد.

2.ضمن تاکیدات فراوان رهبرانقلاب بر اهمیت حوزه فرهنگ و اولویت آن در بلندمدت و همچنین پس از دیدار اخیر ایشان با نمایندگان مجلس دهم و ابراز ناخرسندی از «ولنگاری فرهنگی»، این عدم استقبال عمومی، پرده از اختلاف شعار و عمل در میان کاندیداهای قبل از انتخابات و نمایندگان پس از انتخابات دارد.


3.سالک،پژمانفر و جعفری پور هر سه سابقه عضویت در این کمیسیون را داشته و نشان دادند ترجیح دغدغه بر منافع امری است که حتی پس از توهین ها و اتهامات مکرر رسانه های حامی اصلاح طلبی به آنها زائل نمیشود.چه آنکه در مجلس نهم اقدامات مثبت برخی اعضای کمیسیون فرهنگی تحت حملات مدعیانی بود که امروز حتی با داشتن فرصت حضور از آن امتناع کرده اند.

 

 

4.اکنون سوال آنجاست : چرا سینماگرانی که بعضا خارج شان هنر، دست به تبلیغات و شوی سیاسی برای لیست امید زده بودند، در قبال این اتفاق سکوت کرده اند؟!

 
اتفاق ناخوشایندی رقم خورده است.اهالی فرهنگی انقلاب شاید تعجب نکرده اند از آنکه فرهنگ و هنر باز هم به دست برخی هنرمندانش و برای  مقاصد سخیف تبلیغاتی جناح های معلوم الحال بازیچه شده است اما بازخورد اصلی آن به مردمی بازمیگردد که به مشکلات  فرهنگی دچار هستند و دست آخر به جای سیاست گذاری صحیح سیاستمداران مدعی فرهنگ، با دغدغه های معطوف به «کنسرت» مواجه خواهند شد!
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۰۳/۲۵
  • ۲۸۵ نمایش
  • مصطفی عیوضی

اصلاح طلبان

تدبیر و امید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی